Groninger Scheurkalender 2018 is uit!

dinsdag 14 november 2017

  • Zorg Innovatie Forum

De Groninger Scheurkalender 2018 ligt in de winkel en kan worden besteld via www.groningerscheurkalender.nl

In het Dagblad van het Noorden verschenen 2 artikelen: 
- Derde Groninger Scheurkalender ziet het licht in Obergum
- Kalender met een knipoog

Het Zorg Innovatie Forum is vanaf de eerste editie partner van de Groninger Scheurkalender.

NIET SCHEUREN MAAR VERBINDEN

In 2014 is het idee van de Groninger Scheurkalender ontstaan. Op initiatief van Hent Hamming riepen ca. 10 maatschappelijk organisaties in Groningen het publiek op om hun persoonlijk beeld van wat hen in Groningen beweegt in te sturen voor de kalender. Met als gevolg dat aan die vraag door het publiek massaal werd voldaan. Mede omdat ook de media het initiatief positief oppakte. Een aantal feiten op een rij:

Er zijn inmiddels 3 edities verschenen. Meer dan 2.350 mensen die de kalender op Facebook volgen. Meer dan 1.000 mensen die hebben ingezonden. De oplage groeit gestaag naar 5.000 exemplaren. Het aantal aangesloten kalenderpartners groeit, naar nu ca. 15 partners. Het aantal gasten tijdens de officiële presentatie is gegroeid naar 150 mensen in oktober 2017. Het aantal kalenders dat in de winkel verkocht wordt is de 1.000 gepasseerd.

Toen onlangs een aantal kalenders bij de gemeente Groningen per kruiwagen werden afgeleverd, waar een foto van werd gemaakt die op Facebook verscheen en veel gedeeld werd, ontlokte dat bij iemand de opmerking dat de Groninger Scheurkalender niet zonder kruiwagens kan. En zo is het precies. Zonder stevige kalenderpartners blijft de ambitie om 10.000 kalenders jaarlijks uit te delen een ambitie. Maar wij willen dat het realiteit wordt!

Wie zijn onze partners?
Onze partners zijn mensen die organisaties vertegenwoordigen die zich herkennen in het idee dat bewogen mensen het verschil maken in onze maatschappij. Klinkt misschien wat vaag en gelikt, maar dat is het niet. Zonder die bewogen mensen staat de boel stil. De kalender doet een beroep op dat vage moeilijk te pakken begrip bewogenheid. In alles toont de kalender de kracht van Groningen. Dit uit zich in de manier hoe de kalender tot stand komt ism honderden inzenders. Maar ook in de manier hoe de kalender door de  verschillende kalenders partners omarmt wordt. Arriva (Joyce de Vries) die ieder jaar een gratis trein ter beschikking stelt en enthousiast op Facebook van zich laat horen. Het CAB (Jan Dirk Gardenier) die zich o.m. inspant om de achterkanten te voorzien met interessante weetjes. Het Waterbedrijf Groningen (Maarten van Wieringen) die veel aandacht aan de oproep "Wat beweegt jou in Groningen?" besteedt. VRIJDAG (Saskia van Ham) die zonder nadenken direct persoonlijk de microfoon pakt en de officiële presentatie als gespreksleider leidt. Humanitas die dit jaar een groot aantal kalenders koopt en die aan hun mantelzorgers als kerstcadeautje aanbiedt. Gineke Heerema die zorgde voor de coördinatie van de goodiebags ten tijde van de officiële presentatie. Erfgoedpartners (Thea Pol) die spontaan het secretariaat vormde toen bleek dat daar grote behoefte aan bestond. En niet te vergeten onze nieuwste partner Noorderlicht (Kees van der Meiden) die spontaan alle inzenders uitnodigt om gratis naar de fotomanifestatie in de Der AA Kerk te komen (18 november). En in februari 2018 ook een workshop voor inzenders organiseert.

Onze partners zijn organisaties die door hun betrokkenheid bij de Groninger Scheurkalender concreet uiting geven aan het begrip maatschappelijk verantwoord ondernemen. Iedere organisatie doet dat op zijn/haar manier. Maar iedereen doet wat.

Aandachtsgebieden

Zorg Innovatie Forum