Beeldentaalimage

Beeldentaal

Cultuurparticipatie werd toegankelijk voor kinderen met een taalontwikkelingsstoornis en jongeren en jongvolwassenen met een auditieve beperking.

Er is nog een wereld te winnen en een brug te slaan tussen wat kunst en het sociale- en zorgdomein voor elkaar kunnen betekenen. Het Zorg Innovatie Forum, kindertheatergroep het Houten Huis, het Noord Nederlands Toneel, Club Guy & Roni, SPOT Groningen, GGMD, Kentalis, gemeente Groningen en de Hanzehogeschool sloegen de handen ineens en gingen aan de slag om inclusie voor kinderen met een taalontwikkelingsstoornis en jongeren en jongvolwassenen met een auditieve beperking te vergroten.

Via het twee jaar durende project Beeldentaal, mede mogelijk gemaakt door het Fonds voor Cultuurparticipatie en de gemeente Groningen, wilden de samenwerkende organisaties dat het voor mensen met een auditieve beperking of een taalontwikkelingsstoornis (TOS) vanzelfsprekend is dat zij actief mee kunnen doen aan cultuur en zo nieuwe mensen leren kennen en zich in andere omgevingen welkom voelen. Zelf experimenteren met actieve cultuurparticipatie is daarin een eerste stap.

Beeldentaal foto 2

Samen kunst maken geeft mensen een gelijkwaardige rol. Via actieve cultuurparticipatie in drie Kunstlabs wordt verkend en geleerd hoe je je soms verborgen kwaliteiten kunt ontwikkelen die bijdragen aan inclusiviteit. Dit gebeurt samen met de kunstbeoefenaars, kunst- en cultuurmakers en professionals uit zorg, sociaal domein en onderwijs.

Beeldentaal richtte zich op kinderen uit het speciaal basisonderwijs (7+ jaar ) en kinderen uit de buurt, jongeren op het Speciaal Voortgezet onderwijs vanaf 12 jaar en het reguliere voortgezet onderwijs en (jong)volwassenen (18-40 jaar). Het vroeg van iedereen een nieuwsgierige houding, de bereidheid om hierin samen te investeren en van elkaar te leren. Voor de zorg- en andere professionals was het een kennismaking met wat kunst kan toevoegen aan behandeling van hun cliënten, en te bereiken doelstellingen gericht op communicatie, acceptatie en socialisatie.

Er zijn prachtige voorstellingen gegeven door de leerlingen en gelijkwaardige ontmoetingen tot stand gekomen met leerlingen van het regulier voortgezet onderwijs. Het project leerde ons dat we niet zo inclusief zijn als we denken, en er nog veel te leren en verbeteren valt. Voor veel kinderen en leerlingen van Kentalis en van de Guyotschool en hun ouders was het de allereerste ervaring met toneel, muziek,  dans en staan op een podium. Er werden tranen gelaten van ontroering en blijdschap. De ervaringen en producties zijn op verschillende manieren prachtig gedocumenteerd door beeldend kunstenaars onder leiding van Saskia van de Ree. Het Zorg Innovatie Forum heeft deze bijzondere samenwerking mogelijk gemaakt door samen met VRIJDAG te ondersteunen bij de opzet, het verwerven van de subsidie en de coördinatie. We kijken met een onwijs tevreden gevoel terug op Beeldentaal, maar we zijn niet klaar!

Dit smaakte voor alle betrokkenen  naar meer, en het is gelukt hier vervolg aan te geven met dank aan het Fonds voor  Cultuurparticipatie. Beeldentaal vindt zijn vervolg in het project 'Als Woorden Tekort Schieten', waar ook nieuwe doelgroepen de mogelijkheid krijgen om mee te doen aan culturele activiteiten. 

Beeldentaal foto 3

Alle organisaties en deelnemers waren enorm enthousiast over het project. Leerlingen van de Guyot school dansten op een podium in de Kolk en maakten theater bij het Houten Huis. Kinderen van Kentalis met TOS zijn aan de slag geweest met de Verbeeldboom, iets wat volgens hun begeleiders heel goed gaat. En ook buiten schooltijd deden leerlingen van Guyot mee aan theater. Alles lezen én bekijken van dit project? Bekijk dan hier de publicatie 'Brug tussen twee werelden'! 


Andere activiteiten

Icon